söndag 14 september 2008

Borta bra men hemma bäst.

Har haft en super helg, jakt för hela slanten, igår var jag säker på att vi hade nått dåligt omen över oss , jag och pappa, alla andra fick se älg men inte vi men på morron vände det till min glädje =)
Det började med att väckarklockan ringde kvart i fem, upp och hoppa på med kläderna, slänga i sig lite mat och iväg till idbäcken. Lite surr i jaktstugan, lite gull med hunden, dagen till ära var det unghunden Pigge som fått följa =)
Vi valde att sitta pass idag eftersom vi igår gick med den äldre hunden hela dagen.
Sagt och gjort vi drog iväg var och en på våra pass respektive gångpass, jag och pappa skulle sitta vid det nedre tornet på börsmyran eftersom Fredde dagen innan suttit vid övre tornet på samma myr, och då sprang det över en älg vid just det nedre tornet.
När vi väl kommer fram till tornet, blir vi lite lätt skeptiska att detta torn ska hålla för oss båda men pappa klev upp och hoppade lite på det, inga brädor gick av och det ramlade inte i backen iaf =). Det gick bra men det var hemskt obehagligt varje gång man rörde sig, jag försökte sitta blixt stilla hela tiden eftersom jag har lite lätt höjdskräck. Varje gång pappa rörde sig, viskade jag, rör dig inte vi vinglar . haha.
Jaja iaf vi hade hunnit sitta en kvart tio minuter så ser jag hur en älg springer över vid det ÖVRE TORNET! typiskt....
När vi ska börja röra på oss igen så bestämmer vi med jakt kamraterna att vi kan ju lika gärna gå efter myr kanten genom den lilla sticka skog , som älgen jag såg sprang in i.
Men ingen av oss trodde att vi skulle se nått eftersom vi hade vinden med oss och då skulle älgen känna av oss.
Efter vi har gått ett tag så konstaterar vi att mina byxor prasslar som tusan, så jag försöker allt jag kan med att smyga . haha.
och efter kanske cirka 15 gång så står det en kviga och tittar på oss, pappa skjuter och den faller.
Så nu har jag fått lära mig hur man tar ur en helg, lite blodigt och kladdigt. Det är så roligt att lära sig nya saker =)
Och speciellt saker man kommer att ha nytta av. Jag har ju då turen att få ha både min pappa och farfar som läromästare. Bättre jägare finns inte!
Hade ju varit fränt att få skjuta Stor oxen men det får bli en annan helg =)

Jag har fått blodad tand vad gäller att skjuta lerduvor också, hur kul som helst, hade kunnat stå hela eftermiddagen när jag väl fick in tekniken =) det var faktiskt första gången jag var och sköt lerduvor.det ska jag verkligen göra om fler gånger.

Kontentan av helgen är iaf : JAG VILL TA JÄGAREXAMEN NU!!! I love this...

Kram på er!

Inga kommentarer: